ایران
10H53 - mercredi 17 septembre 2014

ملاقات زنان حرمسرای قاجار در پاریس

 

گالری نیکولا فلمل در پاریس  به مدیریت یاسی متقالچی و حسام خلعتبری از این هفته میزبان یک نمایشگاه دو قسمتی‌ در مورد دنیای پر رمز و راز حرمسراهای قاجار است.

1صورت‌هایی‌ تپل، ابروهایی پیوندی، گاهی هم چند تار مو سبیل داشتند. زنان و صیغه‌های متعدد پادشاهان به دور از چشمان نامحرم در حرمسراهای قاجار امن و امان نگاه داشته می‌شدند.

تعداد دقیق زنان و صیغه‌های فتحعلی شاه، پادشاه دوم قاجار که از سال ۱۱۷۶ تا ۱۲۱۳ حکومت می‌‌کرد مشخص نیست، اما برخی‌ محققان تعداد آنها را بالغ بر هزار نفر می‌‌دانند. حرمسرا‌ها اماکنی به شدت سلسله مراتبی بودند که به شیوه‌ای دقیق و مرتب اداره می‌‌شدند. زنان دارای درجه مرتبه بالاتر خود درباری خصوصی با مستخدمین مجزا  داشتند.

مدیریت حرمسرا اقداماتی مانند اداره مستخدمین دربار شاه، اداره قهوه خانه حرمسرا و تعلیم و تربیت نوازندگان و آوازه خوانانی که برای سرگرمی شاه به حرمسرا می‌‌رفتند را در بر می‌‌گرفت. چگونگی‌ بر عهده گرفتن این اقدامات اغلب مایه تنش و نزاع میا‌‌ن زنان حرمسرا می‌‌شد. مادر شاه، دارای بالاترین مرتبه در میا‌‌ن زنان حرمسرا بود، اما به غیر از وی راه پیشرفت مراتب در حرمسرا باز بود و از همین جهت حرمسرا به جز محل سرگرمی اعلیحضرت، صحنه جدال‌های سیاسی حساسی نیز بود.

وقتی‌ یک کاریکاتوریست یواشکی وارد حرمسرا می‌‌شود

Cartoonist

قسمت اول نمایشگاه متعلق به کاریکاتور‌های بزرگمهر حسین پور، کاریکاتوریست و کارگردان انیمیشن پر سابقه ایرانی‌ است. کاریکاتور‌های آقای حسین پور در نشریاتی چون گل آقا، روزنامه زن و هفته نامه چلچراغ منتشر شده، و او امروز یکی‌ از فعالترین هنرمندان ایرانی‌ در عرصه انیمیشن به شمار می‌‌رود.

Tradition

پس از مشاهده و مطالعه عکسهای آرشیو شده از دوره قاجار، این کاریکاتوریست یواشکی به درون حرمسرا می‌‌رود تا تصویری واقع گرایانه اما طنزالود از زندگی‌ درون حرمسرا ارائه کند. صورت‌های تپل زنان حرمسرا اغلب حالتی‌ غم زده دارند، حال که ناصرالدین شاه با سیمایی عبوس و مغرور و با سبیلی پر شکوه به تصویر در آمده. زنان حرمسرا ظاهراً سر رشته‌ای در مد لباس هم دارند، چرا که به محض اینکه از سفر قریب الوقوع خود به پاریس مطلع شدند، دامن بالرین‌های فرانسوی را همراه با چارقد سنتی به تن‌ کردند.

Tradition2

برخی‌ مضامین معاصر نیز در آثار حسین پور پیدا می‌‌شوند. کاریکاتورهایی نظیر ناصرالدین شاه در حال گرفتن عکس سلفی، یا کاریکاتوری از یکی‌ از زنان حرمسرا که به تازگی جراحی زیبایی‌ بینی‌ داشته، تکنولوژی مدرن را در کنار برخی‌ محدودیات سنتی‌ به تصویر می‌‌کشند.

Dollsقسمت دوم گالری، آثار علیرضا میراسدالله، هنرمند ایرانی‌ که هم اکنون ساکن لندن است را به نمایش می‌‌گذارد. نویسنده دوازده کتاب داستان کوتاه، شعر و رمان، آقای میراسدالله اکنون بیشتر در حوزه نقاشی و هنر‌های تجسمی کار می‌کند. در این گالری آقای میراسدالله نمونه عروسک‌های انیمیشن خود (عروسک‌هایی‌ که به لحاظ ساختاری مانند کارهای انیمیشن طراحی‌ شده اند، و آماده به کار گیری در حالت حرکت هستند) را ارائه می‌‌دهد.

Dolls2وی در این کلکسیون، شخصیتهای مختلف درون حرمسرا از جمله زن مورد علاقه یا همان سوگلی شاه، نوازندگان، مستدخدمین، و روحانیون مورد اعتماد شاه که اجازه حضور در حرمسرا را داشتند، را به نمایش می‌‌گذارد. آقای میر اسدلله با دقت به ریزه کاری‌ها و طراحی ظریف خود موفق به خلق این شخصیت‌های مختلف حرمسرا می‌‌شود. در اثر وی جنبه‌ای طنزالود ، چه در شکل عروسک‌ها و چه در توضیحات کوتاه ارائه شده، نیز یافت می‌‌شود. عکس دست راست، زن شماره ۳ پادشاه را که به گفته آقای میراسدالله  بسیار هم به شماره خود افتخار می‌کند نشان می‌‌دهد.

Dolls3

برای بازدید از کارهای این دو هنرمند می‌‌توانید از تاریخ ۱۸ تا ۳۰ سپتامبر به گالری نیکولا فلمل مراجعه کنید.

Galerie Nicolas Flamel
216 rue Saint-Martin 
Paris, FRANCE
+33(0) 1 42 71 87 83
11:00 – 19:00
Monday – Saturday and by appointment
Journaliste

نزاع بر سر دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران

چگونه نحوه مدیریرت دانشگاهها در ایران می‌‌تواند مسیر آینده کشور را تعیین کند   زمانی‌ که آخرین رای در مجلس شورای اسلامی نشان داد رضا فرجی دانا، وزیر اصلاح طلب علوم، تحقیقات…

بحران عمیق کم آبی در ایران

روزگاری مایه حیات  شهر بود و خروشان کنار پل‌های پر شکوه اصفهان. امروز اما زاینده رود تنها زمینی خشک و خالی‌ است، تهی از نشاط وعظمت پیشین خود. کشاورزانی که پیش از…

ایران: مرور رسانه‌ها درماه گذشته

۲ سپتامبر- نیویورک تایمز- دولت روحانی اجازه ارائه سرویس اینترنت نسل سوم را صدور کرد دولت حسن روحانی برای اولین بار به دو اپراتور اصلی‌ تلفن همراه کشور مجوز ارائه اینترنت نسل…

آرشید آذرین: «موسیقی به طور دایم هست»

دنیا یکدیگر را غنی می‌کنند». ولی دقیق‌تر بگوییم، آرشید آذرین موسیقی‌دان ایرانی فرانسوی است که هم می‌خواند، هم تصنیف می‌سازد، ساز‌های مختلف می‌نوازد و در ضمن پزشک پرتو‌‌شناس قلب و عروق و…