ایران
19H51 - mardi 29 avril 2014

آرشید آذرین: «موسیقی به طور دایم هست»

 

دنیا یکدیگر را غنی می‌کنند». ولی دقیق‌تر بگوییم، آرشید آذرین موسیقی‌دان ایرانی فرانسوی است که هم می‌خواند، هم تصنیف می‌سازد، ساز‌های مختلف می‌نوازد و در ضمن پزشک پرتو‌‌شناس قلب و عروق و پژوهشگر در همین زمینه است. او همچنین پژوهشگر موسیقی است، و در مورد تلفیق موسیقی سنتی ایرانی (که گام‌ها و فاصله‌های آن با گام‌ها و فاصله‌های غربی خیلی متفاوت است) و جاز مطالعه می‌کند. به مانند دیگر هموطن‌های ایرانی‌اش، این ‌چنین آرمان گوته یعنی «انسان کامل بودن» را با آمیختن دانش و خلاقیت، دقت علمی و بداهه‌ی موسیقیایی متجسد می‌کند. به مناسبت کنسرتی که 15 مارس در پاریس می‌دهد، برایمان از دو تعلق خاطرش می‌گوید که قبل از این که مغایر هم باشند، متقابلاً یکدیگر را تغذیه و غنی می‌کنند.

آرشید آذرین پای پیانویی در پاریس 13 مارس 2014 عکس از الن الورزا

آرشید آذرین پای پیانویی در پاریس 13 مارس 2014 عکس از الن الورزا

 

 

صبح‌ها موسیقی‌دان، شب‌ها پزشک

به عکس چیزی که درباره‌اش می‌گویند، او روزها به موسیقی و شب‌ها به حرفه‌اش می‌پردازد و نه برعکس. او که متخصص عکس‌برداری بی‌خطر قلبی و عروقی (اسکن و MRI) است، در پژوهش‌های بالینی در زمینه‌ی بیماری‌های قلبی نادر که بعضی از آن‌ها می‌تواند به مرگ ناگهانی بزرگسالان جوان منجر شود (اختلال تکاملی آریتمی‌زایی بطن راست) همچنین در قلب مصنوعی کامل پروفسور کارپانتیه (Carmat) پیشرو است. قیدهای شبانه‌اش در بیمارستان اروپایی ژرژ پومپیدو (HEGP) گاهی به او اجازه می‌دهد در پژوهش‌هایش پیش رود. به عکس صبح‌ها، در آرامش و مطمئن از نیازردن دیگران، پیانو می‌نوازد و با واریاسیون جاز و معاصر، ملودی‌هایی با ضرب ایرانی می‌سازد.

موسیقی به طور دایم هست

برای الهامات موسیقیایی‌ تلاش خاصی نمی‌کند، به طور طبیعی در فواصل زندگی روزمره‌اش به او الهام می‌شود، در اوقات فراقتش سر کار، در حالی که قدم می‌زند «موسیقی به طور دایم هست». ولی برای تصنیف یا تنظیم نت‌هایی که بدون زحمت به فکرش رسیده، دقت و پشتکار در کارِ فعالیت‌های پزشکی‌اش است که صفاتی که نیاز دارد را می‌گیرد. ورای نظمی که فعالیت پزشکی‌اش برایش فراهم می‌آورد، فاصله‌ی لازم برای فعالیت خلاقانه‌اش نیز به او تحمیل می‌کند. آرشید آذرین که از قول یکی از استادانش می‌گوید «برای آن‌که بدانیم قرار است چه بداهه بنوازیم، باید از پیانو دور شویم» این‌چنین خاطر نشان می‌کند که تا چه اندازه فعالیت‌هایش کامل کننده‌ی هم هستند.

آمیختن سنت و مدرنیته

از سال‌های 1990 به بعد بیشتر به ایران باز‌می‌گردد. ابتدا ایرانی‌ها او را به واسطه‌ی تخصص پزشکی‌اش شناختند، به تدریج او را برای اثر‌های موسیقیایش کشف کردند. او نیز به نوبت خودش، جامعه‌ی تحصیل‌کرده‌ی ایرانی را کشف می‌کند که مشخصه‌ی آن زنان و مردان «کاملی» است که درست مانند او، وجوه حرفه‌ای و فعالیت‌های هنری بی‌اندازه غنی و گوناگون را در خود جمع کرده‌اند. این جامعه، علی‌رغم محدودیت‌های نمایان و خشونت سیستم، خیلی نسبت به مدرنیته آزاد‌اندیش باقی مانده است. آرشید آذرین به یاد می‌آورد که پدرش، هنرمند نقاش به او توصیه کرده بود که در موسیقیش سنت موسیقی ایرانی و مدرنیته‌ی جاز را با هم ترکیب کند. این آزاد‌اندیشی ایرانی را تجسد می‌کند که اغلب به دست فراموشی سپرده شده است.

آرشید آذرین در کنسرت

آرشید آذرین، به همراه گروه آذرین6 روز 15 مارس 2014 روی کشتی آناکو به مناسبت فرا رسیدن بهار و سال نوی ایرانی، نوروز کنسرتی می‌دهد، و رویدادهای گوناگون پیرامون ایرانی‌ها را جشن می‌گیرد.

به همن ترتیب، باز هم روی کشتی آناکو و برای گرفتن جشن نوروز، روز 20 مارس 2014، با آوازه‌خوان اپرا ایرانی فرانسوی، آریانا وفاداری پیانو می‌نوازد: خاطرات کافه 78.

بالاخره، 6 آوریل 2014، تک‌نوازی پیانو در انستیتو فرانسه‌ی لندن در چهارچوب جشنواره «it’s all about piano» خواهد داشت.

آلبوم آرشید آذرین

با خرید این آلبوم، شما درسودهایی که به زنجیر امید ریخته می‌شود شرکت می‌کنید. این موسسه اجازه عمل جراحی کودکانی که بیماری قلبی ‌عروقی و بیماری‌های ارتوپدی دارند را توسط پزشکان داوطلب فرانسوی فراهم می‌آورد.

 

ترجمه ركسانا سپهر

نزاع بر سر دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران

چگونه نحوه مدیریرت دانشگاهها در ایران می‌‌تواند مسیر آینده کشور را تعیین کند   زمانی‌ که آخرین رای در مجلس شورای اسلامی نشان داد رضا فرجی دانا، وزیر اصلاح طلب علوم، تحقیقات…

بحران عمیق کم آبی در ایران

روزگاری مایه حیات  شهر بود و خروشان کنار پل‌های پر شکوه اصفهان. امروز اما زاینده رود تنها زمینی خشک و خالی‌ است، تهی از نشاط وعظمت پیشین خود. کشاورزانی که پیش از…

ملاقات زنان حرمسرای قاجار در پاریس

گالری نیکولا فلمل در پاریس  به مدیریت یاسی متقالچی و حسام خلعتبری از این هفته میزبان یک نمایشگاه دو قسمتی‌ در مورد دنیای پر رمز و راز حرمسراهای قاجار است. صورت‌هایی‌ تپل،…
Ramin Namvari

ایران: مرور رسانه‌ها درماه گذشته

۲ سپتامبر- نیویورک تایمز- دولت روحانی اجازه ارائه سرویس اینترنت نسل سوم را صدور کرد دولت حسن روحانی برای اولین بار به دو اپراتور اصلی‌ تلفن همراه کشور مجوز ارائه اینترنت نسل…