ایران
14H42 - mardi 9 septembre 2014

ایران: مرور رسانه‌ها درماه گذشته

 

۲ سپتامبر- نیویورک تایمز- دولت روحانی اجازه ارائه سرویس اینترنت نسل سوم را صدور کرد

3Gدولت حسن روحانی برای اولین بار به دو اپراتور اصلی‌ تلفن همراه کشور مجوز ارائه اینترنت نسل سوم داده است، امری که برای کاربران دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن محتوای آنلاین را میسر می‌‌سازد. پیش از این اپراتور‌های تلفن همراه اینترنت با سرعت بسیار پائین ارائه می‌‌دادند، به طوری که دسترسی‌ به سایت‌هایی‌ چون توییتر و یوتیوب عملا غیر ممکن می‌‌شد. اما این تصمیم واکنش برخی‌ اصولگرایان مخالف را نیز برانگیخته که خواهان تصفیه این تکنولوژی هستند تا محتوای ناخواسته برای کاربران فیلتر شود.


۲۷ اوت – لیبراسیون/سلیت – ایران به جنگجویان کرد در مقابله با دولت اسلامی سلاح فرستاده

Moussoulمسعود بارزانی رئیس جمهور اقلیم کردستان عراق، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف تأیید کرد ایران اولین کشوری بود که برای کردستان در جهت مقابله با دولت اسلامی کمک نظامی فرستاد. آقای ظریف در این کنفرانس تاکید کرد ایران هیچ نیروی نظامی در خاک عراق ندارد. کشور آمریکا نیز از ۱۷ مرداد با حمله‌های هوایی‌ از جنگجویان کرد مقابل دولت اسلامی حمایت کرده. مقابله با دولت اسلامی هدف مشترک ایران و آمریکا در عراق به شمار می‌‌رود؛ امری که حاکی از همکاری پنهان این دو حامی‌ دولت عراق است.


 ۲۴ اوت – لز اکو – ایران یک پهباد اسرائیلی را بر فراز سایت هسته‌ای سر نگون کرد

Droneیک منبع خبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک پهباد اسرائیلی بر فراز نیروگاه هسته‌ای نطنز خبر داد. سایت نطنز با بیش از ۱۶۰۰۰ سانتریفوژ نیروگاه اصلی‌ هسته‌ای ایران به شمار می‌‌رود. این منبع خبری همچنین اعلام کرد ایران در پاسخ به اقدام اسرائیل برنامه مسلح کردن فلسطینیان کرانه باختری را تسریع می‌کند.

 


۲۰ اوت – لو موند – وزیر علوم دولت روحانی توسط مجلس از سمت خود برکنار شد

MinistreRevoqueرضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت روحانی در مجلس استیضاح، و از سمت خود بر کنار شد. بدین ترتیب وی اولین وزیری است که توسط مجلس غالباً متشکل از نمایندگان اصولگرا بر کنار می‌‌شود. فرجی دانا توسط نمایندگان خواهان استیضاح متهم به ایجاد زمینه برای فتنه در دانشگاه شده بود. ثبت نام دوباره دانشجویان محروم شده و همچنین بازگرداندن برخی‌ استادان منتقد به سیاستهای دولت گذشته موجب ناخشنودی نمایندگان مجلس و در نهایت بر کناری وزیر علوم شد. استیضاح فرجی دانا به دنبال افشا و ابطال بورسیه‌های غیرقانونی داده شده در دولت قبلی‌ صورت گرفت.


۱۹ اوت – لو موند – سیمین بهبهانی‌، شاعر پرآوازه ایرانی‌ در گذشت

بانوی غزل معاصر ایران، سیمین بهبهانی‌، روز ۲۸ مرداد به علت  بیماریهای قلبی و تنفسی در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت. خانم بهبهانی‌ علاوه بر ایجاد نوآوری در غزل معاصر فارسی، در آثار خودبه طور مداوم از تبعیض جنسی علیه زنان نقد می‌‌کرد و بدین ترتیب به نمادی در راه تلاش برای برابری زنان در جامعه بدل شد. وی در سال ۲۰۰۹ به خاطر فعالیت‌هایش در راه برابری زنان، جایزه سیمن دو‌ بووار را دریافت کرد.

 


۱۲ اوت – لیبراسیون – مریم میرزاخانی مدال فیلدز ریاضی را کسب کرد

مریم میرزا خانی، استاد ریاضی‌ در دانشگاه استنفورد آمریکا مدال فیلدز ریاضی، که معادل جایزه نوبل در رشته ریاضی محسوب می‌‌شود را کسب کرد. وی اولین زنی‌ است که به چنین افتخاری رسیده. میرزاخانی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه شریف تهران کامل کرد و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز به این خبر واکنش داد و با ارسال عکسی‌ بدون حجاب از میرزاخانی بر روی حساب توییتر خود، این دستاورد را به وی تبریک گفت. وی در این پیغام نوشت:  تبریک به خانم مریم میرزاخانی. امروز ایرانیان میتوانند به خود ببالند که اولین زن برنده جایزه فیلدز هموطن آنان است  .

 


۱۰ اوت – نوول ابزرواتور – سانحه هوایی‌ بین تهران و طبس تلفات جانی داد

به دنبال سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بین تهران و طبس، ۳۸ نفر جان خود را از دست دادند. این هواپیما مدل اوکراینی‌ آنتونوف-۱۴۰ ساخته شده در ایران بود. به دنبال این سانحه رئیس جمهور روحانی دستور قطع استفاده از این مدل هواپیما را صادر کرد.

 

 


۸ اوت – سازمان ملل متحد – هفت گزارشگر ویژه سازمان ملل بازداشت اخیر روزنامه نگاران را محکوم کردند

هفت کارشناس ویژه حقوق بشر سازمان ملل، از جمله احمد شهید گزارشگر ویژه امور حقوق بشر ایران، خواستار پایان موج اخیر بازداشت روزنامه نگاران، فیلمسازان، وبلاگ نویسان و نویسندگان در ایران شدند. این کارشناسان می‌گویند از خرداد ماه سال جاری ۳۶ نفر به دلیل بهره برداری از حق آزادی بیان خود بازداشت شده اند.


۳ اوت – رویترز – اصلاحات در روشهای کشاورزی به حل بحران کم آبی ایران امید می‌‌بخشد

دریاچه ارومیه، که به دلیل برخورداری از پرندگان و خزندگان نایاب توسط یونسکو به عنوان اندوخته طبیعی جهان ثبت شده، هم اکنون رو به خشکی کامل می‌‌رود. استفاده ناصحیح از منابع آب در کشاورزی، به همراه خشکسالی و تغییرات اقلیمی موجب بحران کم آبی بی‌ سابقه‌ای در ایران شده اند. دولت در تابستان جاری اعلام کرد در صورت ادامه میزان مصرف کنونی، جیره بندی آب در ۱۲ شهر کشور، از جمله تهران و شیراز، امری ضروری خواهد شد.


۱ اوت – رویترز – تحریم‌های بین المللی همچنان صادرات غذا و دارو به ایران را مشکل می‌‌کنند

با وجود اینکه توافق هسته‌ای موقت میان ایران و کشور‌های گروه ۵ + ۱شامل بندهایی به منظور تسهیل تجارت بشردوستانه است، بسیاری از بانک‌های غربی کماکان تمایلی برای انجام چنین مبادلاتی با ایران را ندارند. دلیل اصلی‌ این عدم تمایل هم خطر پرداخت جریمه‌های سنگین به دولت آمریکاست. به دلیل پیچیدگی‌‌های چنین مبادلات بانکی‌ با ایران، ایرانیان هنوز با کمبود دارو و همچنین افزایش قیمت مواد غذائی و داروجات مواجهه هستند.

نزاع بر سر دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران

چگونه نحوه مدیریرت دانشگاهها در ایران می‌‌تواند مسیر آینده کشور را تعیین کند   زمانی‌ که آخرین رای در مجلس شورای اسلامی نشان داد رضا فرجی دانا، وزیر اصلاح طلب علوم، تحقیقات…

بحران عمیق کم آبی در ایران

روزگاری مایه حیات  شهر بود و خروشان کنار پل‌های پر شکوه اصفهان. امروز اما زاینده رود تنها زمینی خشک و خالی‌ است، تهی از نشاط وعظمت پیشین خود. کشاورزانی که پیش از…

ملاقات زنان حرمسرای قاجار در پاریس

گالری نیکولا فلمل در پاریس  به مدیریت یاسی متقالچی و حسام خلعتبری از این هفته میزبان یک نمایشگاه دو قسمتی‌ در مورد دنیای پر رمز و راز حرمسراهای قاجار است. صورت‌هایی‌ تپل،…
Ramin Namvari

آرشید آذرین: «موسیقی به طور دایم هست»

دنیا یکدیگر را غنی می‌کنند». ولی دقیق‌تر بگوییم، آرشید آذرین موسیقی‌دان ایرانی فرانسوی است که هم می‌خواند، هم تصنیف می‌سازد، ساز‌های مختلف می‌نوازد و در ضمن پزشک پرتو‌‌شناس قلب و عروق و…